3 bud på bøger til sommerferien

22.06.2018 af Kommentér

Her er 2 nye bøger om mit yndlingsemne: digital kommunikation og strategi. Og en “gammel” – min egen: Giv ordet til medarbejderne” – som du får sommerrabat på, hvis du skynder dig.

Arbejder du med sociale medier for en virksomhed eller med at styrke dit eget personlige brand, så vil jeg anbefale dig at putte en eller flere af bøgerne her ned i din ferietaske. Jeg lover, du vil komme beriget og inspireret tilbage på job:

Den uundværlige

“Når tasterne taler – konflikthåndtering på sociale medier” af Katrine Thielke og Nana Gaardboe, 2018, Forlaget Ajour.

Er du ansvarlig for en virksomheds sociale medier, så er denne bog et ‘must read’. Den giver enhver digital kommunikatør de nødvendige værktøjer til at håndtere henvendelser fra kunder og andre interessenter professionelt. Jeg ville ønske, den eksisterede, da jeg selv havde det ansvar i Falck.

Bogen kombinerer konfliktmæglingens filosofi med redskaber for god kommunikation og dialog på sociale medier. Bogens omdrejningspunkt er den store effekt, der kommer af at skifte fra den almindelige måde at svare kundehenvendelser på – en type kommunikation som Katrine og Nana kalder trykkommunikation. I stedet anbefaler de, at vi gør brug af den mere lyttende, interesserede trækkommunikation. Det er ikke et let skift at lave, for de medarbejdere, der svarer kundernes henvendelser. Men det er et skift, der skaber resultater. Derfor giver bogen også konkrete forslag til øvelser, du kan lave med dit digitale team for at sætte fokus på emnet.

“Når tasterne taler” får min varmeste anbefaling.

Bogen kan købes her: “Når tasterne taler”.

Den inspirerende

“Participation Marketing – Unleash employees to participate and become brand storytellers” af Michael Brito, 2018, KoganPage.

Det er den nyeste bog på markedet om employee advocacy. “People buy from people” er bogens udgangspunkt. Den er skrevet af den amerikanske forfatter Michael Brito, som har sine rødder i Silicon Valley og som har arbejdet med digital strategi i mere end 20 år. Bogen indeholder gode, brugbare modeller for, hvordan man driver forretning på sociale medier nu og i fremtiden. Den beskriver hvordan man arbejder med employee advocacy som forretningsmodel. Jeg er særligt begejstret for, hvordan bogen sætter scenen for den kulturforandring virksomhederne er nødt til at gennemgå, for at gøre medarbejdere til digitale ambassadører på den lange bane – og dermed få en plads på fremtidens marked.

Man kan hele vejen igennem bogen mærke Michael Britos mange års erfaring med at drive digital forretning – og man er ikke i tvivl om, at han er 100% overbevist om, at fremtiden for digital marketing ligger i at engagere medarbejderne i virksomhedens kommunikation. Bogen er meget inspirerende. Men som andre amerikanske bøger om emnet, så demonstrerer den også en kulturforskel mellem det amerikanske arbejdsmarked og det danske. Forfatteren ser først og fremmest medarbejderne som en marketingkanal (som titlen også afslører).

Bogen mangler – efter min mening – forståelsen for den større ligeværdighed, der er mellem virksomhed og medarbejdere i Danmark. For det er netop den balance, der får employee advocacy-strategierne til at fungere i danske virksomheder.

Bogen kan købes her: “Participation Marketing”.

Og den “gamle” – med sommerrabat

For et år siden – ret præcist – udgav jeg bogen “Giv ordet til medarbejderne” om den digitale strategi: employee advocacy. Siden da er fokus på at engagere medarbejderne i den digitale kommunikation kun steget i de danske virksomheder. Mange virksomheder er i fuld gang med at finde deres måde at samarbejde med medarbejderne på. De har set den store styrke, der ligger i at engagere deres medarbejdere digitalt. Toget kører fristes jeg til at sige. Forbrugerombudsmanden var fornylig ude med en påtale til en virksomhed, der havde lavet deciderede aftaler med deres medarbejdere om at dele annoncer. I det hele taget får emnet stort fokus fra mange sider, når virksomhederne forsøger at finde balancen.

I “Giv ordet til medarbejderne” ser jeg ikke medarbejderne som marketing-kanal, men som samarbejdspartnere. Samarbejdsparnere der deler deres faglige passion, deres erfaring og deres arbejdsglæde – til gavn for dem selv og for virksomheden. Det er jeg overbevist om er den rette model.

Frem til fredag den 29. juni 2018 kan du købe bogen for 199 kr. (normalpris 249 kr.), hvis du bruger rabatkoden “sommerferie18“.

Køb bogen her: “Giv ordet til medarbejderne”.

 

Rigtig god læselyst og god sommer!

Tags: , ,

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.