Når ”personlig passion” rimer på ”virksomhedens vision”

17.04.2017 af 1 kommentar

Uanset om du bare vil dele din glæde og din passion, om du vil køre dig selv i stilling som faglig ekspert inden for dit felt, gøre dig interessant i forhold til en forfremmelse, eller fx vil være foredragsholder, konsulent eller entertainer, så er personlig branding på sociale medier blevet en del af vores digitale liv – bevidst eller ubevidst.

Personlig branding er indbegrebet af at være ”sin egen lykkes smed” og dermed er det principielt relevant for alle at lære at mestre. I dette blogindlæg får du mine gode råd til at styrke dit personlige digitale brand.

Sæt fokus på personlig branding

Lige før påske holdt jeg oplæg for kommunikationsfolkene hos Statens Museum for Kunst. De fik gode råd til, hvordan de kan støtte deres kolleger og andre medarbejdere i at styrke det personlige brand. Og hvorfor nu det? Fordi når medarbejdere får opbakning til at dele deres faglige viden, deres oplevelser fra arbejdsdagen eller opdateringer, som kolleger eller virksomhedens HR-, marketing- og kommunikationsafdeling producerer, så styrker det samtidig virksomhedens brand.

Et øget fokus på det personlige brand er en del af en relativ ny digital strategi, der kaldes employee advocacy. En strategi som fungerer bedst med udgangspunkt i et godt, tillidsfuldt samarbejde mellem virksomhed og medarbejdere. En digital strategi, som jeg er overbevist om, kommer til at fylde mere og mere i fremtiden (så overbevist at jeg udgiver en bog om emnet til maj).

Employee advocacy handler om at gøre medarbejdere til digitale ambassadører og derved styrke både medarbejderens og virksomhedens brand primært med det formål at gøre produkter eller services attraktive over for kunder. Hvis medarbejdere engagerer sig i virksomhedens brand digitalt, så er de med til at sprede virksomhedens budskaber via deres egne sociale netværk.

Der er en tendens til, at mennesker i højere og højere grad lytter til mennesker og ikke til virksomheder eller brands. Selviscenesættelsen og den personlige branding begynder derfor også at fylde mere i virksomhedskommunikationen, hvor man oftere støder på medarbejdere, som er udgangspunkt eller centrum for kommunikationen. Og det virker for begge parter.

Så hvordan tager man ansvaret for sin personlige branding? Det har jeg syv gode råd til, som du kan læse nederst i dette blogindlæg. Lige nu vil jeg sætte fokus på særligt ét af dem – nemlig den personlige passion.

Find din passion

Helt grundlæggende skal du finde ind til kernen af hvorfor du laver, det du laver.

Det er ikke sikkert, at det du brænder for, har noget med dit arbejdsliv at gøre. Det kan være, at du udlever din passion i din fritid. Er det tilfældet, så vil det sandsynligvis ikke give mening for dig at bidrage med viden og oplevelser relateret til dit arbejde, og du vil sikkert heller ikke finde det nærliggende at dele din virksomheds opdateringer med dit sociale netværk. Og så bør du ikke deltage aktivt i employee advocacy i din virksomhed. Men fx i stedet bygge dit personlige brand op om din fritidsinteresse.

Men hvis du arbejder med det du brænder for, hvis din passion for fx dit fag eller for at udrette noget større i nærområdet eller i verden sammen med kolleger, er det, der får dig til at gå på arbejde hver dag, så er det helt oplagt, at du får lov til at bidrage med din viden, din gejst og dine erfaringer via dit job.

Passion handler ikke om penge og opstår ikke fordi arbejdspladsen forventer noget bestemt af dig. Og i virkeligheden behøver din personlige passion heller ikke handle om noget stort og forkromet.

Jeg talte på et tidspunkt med nogle studerende om employee advocacy og vigtigheden af, at der er et fælles formål mellem medarbejder og virksomhed. Da kun få af de studerende havde studierelevant arbejde, havde de svært ved at se, hvordan employee advocacy kunne give mening for specielt mange virksomheder eller organisationer.

”Hvad nu hvis man arbejder i en virksomhedskantine?”, var der en af de studerende, der spurgte. ”Så håber jeg, at man brænder for at lave mad”, svarede jeg, ”eller for at glæde andre mennesker med mad”. ”Hvilket indhold skulle man så bidrage med?”, spurgte de studerende. ”Så kunne det være, man delte billeder af de lækre råvarer og af de fine retter, der kom ud af det”, svarede jeg. ”Det ville styrke virksomhedens employer brand på den måde, at netværket ville få at vide, at her er en virksomhed, der går op i at pleje sine medarbejdere, give dem god mad og sørge for, at de er glade. Og i det store billede vil den fortælling bidrage til kantinemedarbejderens personlige branding samtidig med den bidrager til at styrke virksomhedens brand”. ”Hvad så hvis man arbejder på en fabrik, der producerer toiletpapir?”, spurgte en anden for at sætte det hele lidt på spidsen. ”Lad os sige, at det var en fabrik, der går op i miljøet”, svarede jeg. ”Og hvis nogle af medarbejderne på fabrikken deler den holdning, så kunne de sagtens dele budskaber fra deres arbejdsdag, som indeholder en god fortælling om, hvordan de er med til at passe på miljøet”.

Man kan illustrere eksemplerne herover, som i modellen her.

Model: Fælles formål, employee advocacy
Der hvor medarbejderens personlige passion lapper indover virksomhedens vision/mission, der findes det fælles formål for begge parter. Og deler medarbejderen opdateringer om den passion, der er fælles med virksomhedens vision/mission eller værdier, i sit sociale netværk – vel at mærke med virksomhedens brand i ryggen eller med virksomheden som en del af den fortælling – så er det employee advocacy.

Employee advocacy fungerer ud fra princippet om, at mange bække små gør en stor å.

Så selvom du som medarbejder kun kan bidrage med en lille brøkdel af den store fortælling om din virksomhed, så har det en betydning i det store billede – uanset om man er direktør, ekspert eller den der arbejder i kantinen eller på lageret.

Og ligesom virksomheden forhåbentlig har et formål og har fundet sin niche, så skal du også finde det område, du gerne vil tage ejerskab på. Du vil ikke nødvendigvis få området for dig selv, men du vil kunne berige det på din egen måde.

Syv råd der styrker dit personlige digitale brand

1.    Tjek dit digitale brand (googl dig selv)
2.    Find din passion
3.    Iscenesæt dig selv med det rigtige indhold
4.    Ram din målgruppe
5.    Start med det medie, du mestrer
6.    Overvej din personlig stil
7.    Planlæg evt. dit indhold

______________________________________

Vil du have uddybet de øvrige seks punkter på listen herover – eller bare vide mere om employee advocacy generelt, så læs min bog om emnet – den udkommer til maj. Bogen indeholder inspiration fra forskellige danske virksomheder samt konkrete værktøjer og råd til, hvordan du kan arbejde med employee advocacy i din virksomhed.

Skriv dig på listen her og få besked, når bogen kan købes.

Tags: , , , , ,

1 kommentar


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.