Sådan bruger du ”Employee advocacy” til at styrke ”Employer branding”

04.10.2018 af Kommentér

I dag er det ikke nødvendigvis syv ugers ferie, adgang til gratis motion eller fokus på work-life-balance, der overtaler kandidater til at tage et job i din virksomhed. Det gode arbejdsmiljø, det gode kollegaskab og ikke mindst inspirerende ledere vejer oftere tungere på vægtskålen. Men hvordan ved man som jobsøgende, om sidstnævnte faktorer er i orden? Det ved man, hvis man er bekendt med nogen, der arbejder i virksomheden allerede – og som fortæller om deres arbejdsglæde digitalt.

Medarbejdernes passion og arbejdsglæde styrker employer brandet

Medarbejderes digitale ambassadørskab er blevet drøn vigtigt for at overbevise nye medarbejdere om at komme med om bord. For mennesker lytter til mennesker – også når vi taler rekruttering og employer branding.

DEFINITION: Employee advocacy

Employee advocacy (EA) handler om at gøre medarbejdere til digitale ambassadører. EA er selve disciplinen: altså selve det at engagere medarbejderne i den digitale kommunikation. Hvad medarbejderne er ambassadører for varierer alt efter EA-strategiens formål. Typiske formål er branding, salg af produkter eller ydelser, positionering som thought leaders eller styrket employer brand, som denne artikel har fokus på.

Lige nu er der hårde tider i rekrutteringsbranchen. Bruttoledighedsprocenten for den samlede arbejdsstyrke er på 4 %, hvilket er det laveste niveau siden 2009. Konsekvensen er en stigende efterspørgsel på de gode kandidater – og det lave udbud rykker magtbalancen til kandidaternes fordel.

Situationen betyder, at man som virksomhed skal helt op på dupperne og tage alle midler i brug for at overbevise de dygtigste ledere, talenter og specialister før konkurrenterne. Det pressede marked giver headhunterne smør på brødet – men hvad kan I som virksomhed selv gøre for at sikre, at I ender med de rette talenter?

Bliv inspireret af tre virksomheder, som er godt i gang

Min oplevelse er, at alle virksomheder griber employee advocacy forskelligt an. Jeg har talt med Franz Veisig fra Novo Nordisk, Tina Østergaard fra PostNord og Charlotte Steenstrup Hentzen fra ALLIANCE+, som engagerer medarbejderne i den digitale kommunikation på forskellige måder – alle tre virksomheder har employer branding som formål. Læs deres erfaringer herunder.

Og hvis du når helt ned til slutningen af denne blog, så får du også min opfordring til at bruge medarbejdernes netværk klogt i rekrutteringsprocessen – og kopiere et par tricks fra headhunterne.

 

CASE NOVO NORDISK:

Novo Nordisk Graduate Blog

Novo Nordisk tiltrækker unge talenter ved at lade graduates dele erfaringer

”Medarbejderblogs er en personlig og effektiv måde at markedsføre karrieremuligheder på”, forklarer Franz Veisig, der har været ansvarlig for at drive graduatebloggen hos Novo Nordisk gennem 8 år.

Hos Novo Nordisk bidrager talentfulde kandidater til en blog, der giver omverdenen en unik chance for at få en fornemmelse af, hvordan det egentlig er at starte sit arbejdsliv hos Novo Nordisk. Formålet med bloggen er supplere karriere sitets ”polerede” standardinformation med relevante, autentiske og personlige erfaringer fra graduates, der mærker virksomhedens employer promise om en ”life-changing career” på egen krop.

Når interesserede kandidaterne bevæger sig via karriere-sitet til bloggen, så indikerer det en dybere interesse fra dem, forklarer Franz Veisig. Og det gør hver femte. Efter mange år med en selvstændig blog er strategien nu at blogge via LinkedIn. Selve blogindlæggene bliver skrevet på og delt via graduates egne LinkedIn-profiler. Det betyder, at bloggen samtidig bidrager til personlig branding – og samtidig giver det kommende graduates direkte adgang til at stille spørgsmål til den pågældende blogger. På koncernens karrieresitet linkes der til hver graduates egen LinkedIn artikler, så der kan findes en fælles promotion sted af blogindlæggene. Kombinationen af virksomhedens promotion og graduates egne employee advocacy aktiviteter er et kraftfuldt mix.

Vær konkret og skab engagement

Det er ikke noget nyt hos Novo Nordisk at lade medarbejdere dele ud af deres erfaringer, passion og arbejdsglæde i form af blogs. Bloggen har eksisteret i tæt på 10 år. Og Franz Veisig, forklarer, at nøglen til at sikre kontinuerligt engagement handler om at være autentisk, personlig – og konkret. Fx har han erfaret, at en graduate i gennemsnit bruger 3 timer på at skrive et blogindlæg. At blogge giver samtidig graduates en mulighed for at stoppe op i en 2-årig periode med meget hektisk personlig og faglig udvikling og reflektere over den begivenhedsrige tid.

For at holde liv i bloggen år efter år afholder han en årlig halvdags-workshop. Her bliver årets graduates klædt på og i fællesskab brainstormer de på relevante emner. Rammen er derefter, at de hver især skal bidrage med fem blogindlæg inden for kampagneperioden på 2 måneder. De bestemmer selv indholdet, men de konkrete og faste rammer bidrager til at øge kvaliteten og sikrer konsistens.

Lad dig inspirere af Novo Nordisk ”graduate blog” her.

 

CASE POSTNORD:

Employee advocacy hos PostNord

PostNord lader medarbejderne dele deres passion og arbejdsglæde

”Når vi søger et nyt job, så bruger vi samme adfærd, som når vi køber en ny stol. Vi læser og vurderer, ser på anmeldelser og er på udkig efter personlige erfaringer i vores netværk”, skriver Tina Østergaard i sin første blog på LinkedIn, der giver et indblik i, hvorfor PostNord er begyndt at engagere deres medarbejdere i den digitale kommunikation. PostNord startede arbejdet med employee advocacy, da medierne rasede i Sverige og Danmark. Derfor er formålet dels at fortælle om arbejdspladsen. I virkeligheden. Bag dørene – og bag breve og pakker, og dels at bidrage til at øge stolthed og engagement internt.

PostNord har valgt en meget åben tilgang til employee advocacy og til de medarbejdere, som ønsker at være med. Tina Østergaard har tre bærende principper:

  1. At medarbejderne melder sig frivilligt.
  2. At medarbejderne selv bestemmer hvad og hvornår de skriver.
  3. At deres blogs ikke bliver redigeret.

Vær vedholden – det kører ikke af sig selv

Hos Postnord er det specialister og ledere, der laver blogindlæg. Tina driver engagementet blandt medarbejderne ved tre virtuelle workshops, som primært har fokus på at træne skrivefærdighederne hos deltagerne og virtuelle møder cirka hver 2. måned.

Tinas vigtigste erfaring er, at man skal blive ved og holde fast: Hold fast i møder, del erfaring, vær stolt af effekten. Og giv gode råd og inspiration, f.eks. til det at skrive (personligt) og til at finde én vinkel til bloggen.

Lad dig inspirere af PostNords medarbejderblog her.

Du kan også følge Tina Østergaard på LinkedIn, hvor hun løbende deler sine erfaringer med employee advocacy hos PostNord.

 

CASE ALLIANCE+:

ALLIANCE+ på Instagram

ALLIANCE+ styrker fællesskab blandt medarbejderne på Instagram – på tværs af grænser

ALLIANCE+ leverer facility løsninger i Skandinavien som rengøring, ejendoms- og kontorservice og drift af personalerestauranter. Virksomheden har 4.000 medarbejdere fordelt over Danmark, Norge og Sverige. For omkring 1 år siden besluttede de at forsøge at engagere medarbejderne på Instagram primært med det formål at skubbe til fællesskabsfølelsen på tværs af grænser og faglighed.

Charlotte Steenstrup Hentzen oprettede en corporate Instagram-profil. Og lancerede en internkampagne, der blandt andet gjorde medarbejderne opmærksom på, at dele oplevelser fra deres arbejdsliv, fortælle om deres passion eller dele deres arbejdsglæde på Instagram under hashtagget #allianceplus eller ved at tagge @allianceplusdk i deres opslag. Medarbejdernes egne opdateringer bliver derefter delt på ALLIANCE+ corporate Instagram-profil.

Når den fælles historie bliver til employer branding

Det startede som et projekt med fokus på at skabe bro blandt medarbejdere på tværs af lande- og faggrænser. Effekten af de interne historier, har dog den positive effekt at sprede ringe i vandet eksternt også.

”Instagram-profilen styrker nu også ALLIANCE+ employer brand, når mulige nye medarbejdere kigger efter job hos os”, forklarer Charlotte. For indholdet på Instagram-profilen giver et realistisk indblik i hverdagen blandt de eksisterende medarbejdere. Arbejdslivet bliver videreformidlet med deres egne ord og billeder. ”Men det vigtigste har været at styrke fællesskabet og medarbejderengagementet internt”, understreger Charlotte, der kan berette, at der kommer nye opslag fra medarbejderne i Skandinavien hver eneste uge via #allianceplus.

Lad dig inspirere af ALLIANCE+Instagram-profil. Find den under @allianceplusdk

 

 

Gør som headhunterne – brug netværket

”Såfremt du skulle have nogen i dit netværk, som kunne tænkes at ville høre om stillingen,
tager jeg gerne imod navn(e).”

Det er den klassiske afslutningsdialog fra en headhunter, der har fået afslag. For klogt nok benytter headhuntere enhver lejlighed til at komme et stykke videre via det snørklede net af relationer, der binder brancher og fagfællesskaber sammen.

Så er din virksomhed på udkig efter en specialist inden for et særligt fagligt område, så benyt dig af medarbejdernes relationer.

Hvis I fx har brug for en særlig IT-kompetence, så gå ned i IT-afdelingen og spørg medarbejderne om de har nogen i deres netværk, de kan anbefale til stillingen.

Opfordr dem også til at dele stillingsopslaget med deres digitale netværk, hvis det har relevans.

Og hvis I får kontakt til relevante kandidater, som takker nej til tilbuddet, så vær fræk nok til at opfordre dem til at anbefale andre fra deres netværk. Præcis som headhunteren ville have gjort.

Netværk og anbefalinger er vejen til guldet

Fremtidens virksomheder har medarbejderen i centrum i langt højere grad, end vi har oplevet det tidligere. Et nyt begreb er kommet på dagsordenen: Employee experience. Der er ingen tvivl om at samarbejde mellem virksomhed og medarbejdere kommer mere og mere i fokus. Jeg glæder mig til at følge udviklingen.

DEFINITION: Employee experience

I årevis har virksomheder haft fokus på at optimere kunderejsen. I fremtiden vil virksomheder også skulle have fokus på at optimere “medarbejderrejsen” – også kaldet employee experience. For i januar 2018 forudsagde Forbes Magazine at flere virksomheder vil komme til at arbejde med “employee experience” for at forbedre medarbejdertilfredshed, produktivitet, styrke virksomhedens brand og dermed sikre bæredygtig vækst – og de får ret. Employee experience ser ud til at være sat på dagsordenen i Danmark. Det vil bidrage til at sikre glade og tilfredse medarbejdere, som blandt andet har lyst til at sprede deres faglige passion og arbejdsglæde digitalt.

Tags: , , ,

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.